My American adventure!!

The season to be Jolly!

Halloooo daar ben ik weer! Iedereen kan lekker bij zijn maandagmorgenontbijtje genieten van mijn blog, dit zijn dan toch wel weer de hoogtepunten van de dag, of niet natuurlijk maar dan moet je ze maar niet lezen :) Nu denk je misschien “Vakantie en lekker niks doen”, ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat mijn vakantie er ook zo uit zou gaan zien, maar het is alles behalve dat. Dit is dan ook een reden dat ik pas mijn blog op een zondagavond aan het maken ben.

Op maandag 14 december heb ik Noors gegeten, ja Noors als in eten uit Noorwegen, Anouk de toch al niet zo visfan ging Lutefisk eten. Het is vis dat is nauwelijks is gekookt ofzo en er ziet er rauw uit en het is super glibberig en het is gewoon vies, met dat gegeten te hebben ben ik toch wel weer blij om een Dutchie te zijn.

Met school hebben we aan Secret Santa gedaan en moesten we een week lang wat kleine cadeautjes geven aan iemand en de laatste dag voor de vakantie moest het dan wat groters zijn.

Inmiddels was iedere Amerikaan er zeker van dat we geen sneeuw zouden krijgen met kerst, maar… toen ik eindelijk vakantie had, wat trouwens pas begon op een woensdag wat trouwens ook erg vreemd is, werd ik wakker met een laag sneeuw op de grond, niet heel spectaculair ofzo en sinds dat elk vlokje sneeuw dat tot nu toe gevallen is daarna ook weer is gesmolten had ik er niet heel veel vertrouwen in. Wonder boven wonder, achja wonder het is eindelijk normaal winter hier wat betekend dat het nu gewoon koud is buiten en daarom blijft de sneeuw liggen. 1 klein minpuntje is wel dat het nu erg glad is hier en ik al een paar keer ben gevallen….

Toen was het Christmas Eve, dit is veel groter en uitgebreider dan thuis. Thuis eten we dan altijd onze “fancy” broodmaaltijd en daarna kijken we de uitslag van 3fm. Hier gingen we smiddags naar Andrea haar werk om een kerstborrel in de vorm van free food te gaan halen. Rond een uur of 5 kwam er wat familie en gingen we eten, veel eten, wantja hier Amerika zijn we daar erg goed in. Als toetjes hadden we koekjes, ook wel Christmascookies, die hebben we trouwens toch helemaal thuis niet of iets wat er op lijkt want hier is dat een big deal en daarom waren ze dus ook helemaal in shock toen ik vertelde dat wij dat helemaal niet hadden. Na het eten was het tijd voor de cadeautjes en het stond helemaal vol, de kerstboom ziet er zelfs nu wel erg kaal uit. Ik heb echt een heleboel gekregen, van mijn host ouders boeken en een enorm groot en zachte frozen fleecedeken, van mijn gastoma allemaal van die lekker ruikende douchespullen en nog wat meer kleine spulletjes van allemaal andere mensen, van mama en papa en Jarno was er een enorm pakket die een week al onder de boom had gestaan. Naast wat cadeaus voor mijn host family zat er ook een ketting in met een Zeeuwse knop, nog wat tijdschriften en veel Nederlands eten. Toen we klaar waren leek het net of er een bom ontploft was want heel de huiskamer lag vol met cadeaupapier.

Op Christmas Day, wat eigenlijk net voelde als Tweede Kerst, kwamen er een paar die hard mensen paardrijden, er ligt sneeuw, het is glad en volgens mij was het -7 met ook nog is een ijskoude wind, dus Anouk bleef lekker binnen, owja de pony waar ik altijd op rij is kreupel dus ik had nog een extra excuus ;) Dus ik ging maar lekker een kerstfilmpje kijken en daarna ook nog even met het thuisfront geskypet, ik heb ook nog geleerd dat mijn Nederlands achteruit is gegaan wat toch eigenlijk best grappig is, sorry dan ook als mijn grammatica niet helemaal 99% procent is. Toen iedereen weer terug was van het ritje ging Andrea pizza maken dus daarna hadden we Pizzaparty!

Op Tweede kerst, wat dus dan eigenlijk als derde kerst voelde gingen we naar de zus van mijn hostdad, dus dat moet dan mijn hosttante zijn denk ik. Gekookt voor iets van 100 mensen dus er was in ieder geval genoeg eten voor iedereen. Na 10 potjes Uno, 5 potjes kaarten en nog een paar keer poolen en tafelvoetbal had ik wel weer even genoeg spelletjes gespeeld. Daarna gingen we nog even naar Andrea haar werk voor een hot chocolate en een of ander warm appel kaneel drankje wat ze daar zelf maken. Savonds hebben we nog wat kerstfilms gekeken en toen was kerst weer afgelopen.

Ik moet zeggen dat het heel interessant was om kerst ergens te hebben meegemaakt maar ik vond het toch ook wel jammer dat ik niet gezellig thuis was om kerst met familie en vrienden te vieren, maar dat kunnen we volgend jaar wel weer doen. ongeveer een week geleden was ik hier 4 maanden, wat dan al lang klinkt maar in januari ben ik er al 5 en zit ik al op de helft en dan gaat het toch opeens een stuk sneller.

Dat was het wel weer, geniet van je ontbijtje…. ;D

Anouk

Reacties

Reacties

Lian

Leuk om ergens anders eens kerst te vieren weer een ervaring rijker. Weer leuk geschreven Anouk. En idd een verrassing bij het ontbijt.
Groeten uit de Noor.

Chantal

Leuk hoor kerst zo uitbundig vieren , dat belooft wat voor oud en nieuw! Een hele fijne jaarwisseling gewenst en een gaaf en gezond 2016 x

Harm Schouten en Marja Nagengast + Karel

Geweldig hè voor het eerst Kerst elders. Wij zijn het enige land ter wereld dat zo'n karige Kerstavond kent. Overal in de christelijke wereld is het een groots gevierde avond met vaak ook nog een echte Nachtmis in zeer christelijke landen. Hier in Dedemsvaart gaat Middernacht een heus orkestje door de straten dat Kerstliederen speelt met trombones, hoorns, trommel. Dat was voor ons ook een verrassing het 1e jaar en nog steeds blijf ik ervoor op om dat te horen. De jaren dat er sneeuw lag waren extra bijzonder. Kortom Kerst 'elders' is altijd een leuke ervaring, maar wonder o wonder het is nergens zo leuk als thuis. Dus volgend jaar ...... partytime start your countdown !!!!

Annelies

Hmmm, best leuk hoor zo'n blog bij je ontbijt ;-))

Saskia v Splunter

Hey Anouk.
Idd leuk een keer ergens anders kerst te hebben gevierd, maar gelukkig had je een zeeuws kettingkje gekregen zodat je t thuisfront niet vergeet hihi. Maar jij kan zeggen dat je kerst een keer echt op zijn Amerikaans gevierd heb. Leuke herrinnering voor later! Nou meid bijna op de helft en ook al is je nederlands achteruit, dat van mij zal ook niet vlekkeloos geschreven zijn, maar je begrijp me toch. Nog veel plezier en lieve groet Saskia Xx

Karin

Leuk anouk! Wat heb je met die pony uitgespookt dat ie kreupel is? ;) leuk eh die kerstcadeautjes! Maar je hebt zo te horen voor een week genoeg gegeten xD veel plezier verder, xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active